نهج البلاغه: پندهاى ارزشمند

 پندهاى ارزشمند

هر كس از شما در روزگارانى كه مهلت دارد به اعمال نيكو بپردازد پيش از آن كه مرگ فرا رسد، و در ايّام فراغت پاك باشد،پيش از آن كه گرفتار شود، و در ايّام رهايى نيكوكار باشد، پيش از آن كه مرگ گلوگاه او را بفشارد، پس براى خود و جايي كه مي‌رود آماده باشد، و در اين دنيا كه محل كوچ كردن است براى منزلگاه ابدى، توشه‌اى بردارد. پس اى مردم خدا را پروا كنيد، براى حفظ قرآن، كه از شما خواسته، و حقوقى كه نزد شما سپرده است، پس همانا خداى سبحان شما را بيهوده نيافريد، و به حال خود وا نگذاشت، و در گمراهى و كورى رها نساخته است، كردارتان را بيان فرموده، و از اعمال شما با خبرپيامبرش را مدّتى در » كتابى بر شما نازل كرد كه روشنگر همه چيز است « و سر آمد زندگى شما را مشخّص كرد وميان شما قرار داد تا براى او و شما، دين را به اكمال رساند، و آن‌چه در قرآن نازل شد و مايه رضاى الهى است تحقّق بخشد و با زبان پيامبرش، كارهاى خوشايند و ناخوشايند، بايدها و نبايدها را ابلاغ كرد، و اوامر و نواهى را آموزش داد، و راه عذر را بر شما بست و حجّت را تمام كرد. پيش از كيفر، شما را تهديد كرد، و از عذاب‌هاى سختى كه در پيش روى داريد ترساند. پس باز مانده ايّام خويش را دريابيد، و صبر و بردبارى در برابر ناروايي‌ها پيشه كنيد، چرا كه عمر باقى مانده برابرروزهاى زيادى كه به غفلت گذرانديد و رويگردان از پندها بوديد، بسيار كم است. به خودش بيش از اندازه آزادى ندهيد، كه شما را به ستمگرى مي‌كشاند، و با نفس سازشكارى و سستى روا مداريد كه ناگهان در درون گناه سقوط مي‌كنيد.

[عظة النّاس] فَلْيَعْمَلِ الْعَامِلُ مِنْكُمْ فِي أَيَّامِ مَهَلِهِ، قَبْلَ إِرْهَاقِ أَجَلِهِ وَفِي فَرَاغِهِ قَبْلَ أَوَانِ شُغُلِهِ، وَفِي مُتَنَفَّسِهِ قَبْلَ أَنْ يُؤْخَذَ بِكَظَمِهِ وَلْـيُمَهِّدْ لِنَفْسِهِ وَقَدَمِهِ، وَلْيَتَزَوَّدْ مِنْ دَارِ ظَعْنِهِ لِدَارِ إِقَامَتِهِ. فَاللهَ اللهَ أَيُّهَا النَّاسُ، فِيَما اسْتَحْفَظَكُمْ مِنْ كِتَابِهِ، وَاسْتَوْدَعَكُمْ مِنْ حُقُوقِهِ، فَإِنَّ اللهَ سُبْحَانَهُ لَمْ يَخْلُقْكُمْ عَبَثاً، وَلَمْ يَتْرُكْكُمْ سُدىً، وَلَمْ يَدَعْكُمْ فِي جَهَالَةٍ وَلاَ عَمىً، قَدْ سَمَّى آثَارَكُمْ وَعَلِمَ أعْمَالَكُمْ، وَكَتَبَ آجَالَكُمْ، وَأَنْزَلَ عَلَيْكُمُ ، وَعَمَّرَ فِيكُمْ نَبِيَّهُأَزْمَاناً، حَتَّى أَكْمَلَ لَهُ وَلَكُمْ ـ فِيَما أنْزَلَ مِنْ كِتَابِهِ ـ [دِينَهُ] الَّذِي رَضِيَ لِنفْسِهِ، وَأَنْهَى إِلَيْكُمْ ـ عَلَى لِسَانِهِ ـ مَحَابَّهُة مِنَ الاََْعْمَالِ وَمَكَارِهَهُ، وَنَوَاهِيَهُ وَأَوَامِرَهُ، فَأَلقَى إِلَيْكُمُ الْمِعْذِرَةَ، وَاتَّخَذَ عَلَيْكُمُ الْحُجَّةَ، وَقَدَّمَ إِلَيْكُمْ بِالْوَعِيدِ، وَأَنْذَرَكُمْ بَيْنَ يَدَيْ عَذَابٍشَديدٍ. فَاسْتَدْرِكُوا بَقِيَّةَ أَيَّامِكُمْ، وَاصْبِرُوا لَهَا أَنْفُسَكُمْ فَإِنَّهَا قَلِيلٌ فِي كَثِيرِ الاََْيَّامِ الَّتِى تَكُونُ مِنْكُم فِيهَاالْغَفْلَةُ وَالتَّشَاغُلُ عَنِ الْمَوْعِظَةِ؛ وَلاَ تُرَخِّصُوا لاََِنْفُسِكُمْ، فَتَذْهَبَ بِكُمُ الرُّخَصُ مَذَاهِبَ الْظَّلَمَةِ وَلاَ تُدَاهِنُوافَيَهْجُمَ بِكُمُ الاِِْدْهَانُ عَلَى الْمَعْصِيَةِ. خطبه 86 

  

نهج البلاغه:ياد آورى ارزش‌هاى اخلاقى

 ياد آورى ارزش‌هاى اخلاقى

اى بندگان خدا آن‌كس كه نسبت به خود خير خواهى او بيش‌تر است، در برابر خدا، از همه كس فرمانبردارتر است، و آن‌كس كه خويشتن را بيش‌تر مي‌فريبد، نزد خدا گناه كارترين انسان‌ها است، زيانكار واقعى كسى است كه خود را بفريبد و آن‌كس مورد غبطه است و بر او رشك مي‌برند كه دين او سالم باشد. سعادتمند كسى است كه از زندگى ديگران عبرت آموزد و شقاوتمند كسى است كه فريب هوا و هوس‌ها را بخورد.

 آگاه باشيد رياكارى و تظاهر و هر چند اندك باشد شرك است وهمنشينى با هوا پرستان ايمان را به دست فراموشى مي‌سپارد، و شيطان را حاضر مي‌كند. از دروغ بر كنار باشيد كه با ايمان فاصله دارد. راستگو در راه نجات و بزرگوارى است، اما دروغگو بر لب پرتگاه هلاك و خوارى است، حسد نورزيد كه حسد ايمان را چونان آتشى كه هيزم را خاكستر كند، نابود مي‌سازد. با يكديگر دشمنى و كينه توزى نداشته باشيد كه نابود كننده هرچيزى است.

بدانيد كه آرزوهاى دور و دراز عقل را غافل و ياد خدا را به فراموشى مي‌سپارد. آرزوهاى ناروا را دروغ انگاريد كه آرزوها فريبنده‌اند و صاحبش فريب خورده.

 عِبَادَ اللهِ، إِنَّ أَنْصَحَ النَّاسِ لِنَفْسِهِ أَطْوَعُهُمْ لِرَبِّهِ، وَإِنَّ أَغَشَّهُمْ لِنَفْسِهِ أَعْصَاهُمْ لِرَبِّهِ؛ وَالْمَغْبُونُمَنْ غَبَنَ نَفْسَهُ، وَالْمَغْبُوطُمَنْ سَلِمِ لَهُ دِينُهُ، وَالسَّعِيدُ مَنْ وُعِظَ بِغَيْرِهِ، وَالشَّقِيُّ مَنِ انْخَدَعَ لِهَوَاهُ وَغُرُورِهِ. وَاعْلَمُوا أَنَّ يَسِيرَ الرِّيَإِشِرْكٌ، وَمُجَالَسَةَ أَهْلِ الْهَوَى مَنْسَاةٌ لِلاِِْيمَانِ وَمَحْضَرَةٌ لِلشَّيْطَانِ جَانِبُوا الْكَذِبَ فَإِنَّهُ مُجَانِبٌ لِلاِِْيمَانِ، الصَّادِقُ عَلَى شَفَا مَنْجَاةٍ وَكَرَامَةٍ، وَالْكَاذِبُ عَلَى شَرَفِ مَهْوَاةٍ وَمَهَانَةٍ. لاَ تَحَاسَدُوا، فَإِنَّ الْحَسَدَ يَأْكُلُ الاِِْيمَانَ كَمَا تَأْكُلُ النَّارُ الْحَطَبَ، وَلاَ تَبَاغَضُوا فَإِنَّهَا الْحَالِقَةُ وَاعْلَمُوا أَنَّ الاََْمَلَ يُسْهِي الْعَقْلَ، وَيُنْسِي الذِّكْرَ، فَأَكْذِبُوا الاََْمَلَ فَإِنَّهُ غُرُورٌ، وَصَاحِبُهُ مَغْرُورٌ-(خطبه 86 )

نهج البلاغه: علل پیدایش فتنه ها

 

علل پيدايش فتنه‌ها

همانا آغاز پديد آمدن فتنه‌ها، هوا پرستى، و بدعت‌گذارى در احكام آسمانى است، نوآوري‌هايى كه قرآن با آن مخالف است، بر گروه ديگر سلطه و ولايت يابند، كه بر خلاف دين خداست. پس اگر باطل با حق مخلوط » با دو انحراف ياد شده « و گروهي نمي‌شد، بر طالبان حق پوشيده نمي‌ماند، و اگر حق از باطل جدا و خالص مي‌گشت زبان دشمنان قطع مي‌گرديد. امّا قسمتى ازحقّ و قسمتى از باطل را مي‌گيرند و به هم مى‌آميزند ، آن‌جاست كه شيطان بر دوستان خود چيره مي‌گردد و تنها آنان كه مشمول لطف و رحمت پروردگارند نجات خواهند يافت.

 (پس از پايان جنگ صفین و ماجراى حكميّت در سال 38 هجرى در شهر كوفه ايراد فرمود)

[وفيها بيان لما يخرب العالم به من الفتن وبيان هذه الفتن] إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ، وَأَحْكَامٌ تُبْتَدَعُ، يُخَالَفُ فِيهَا كِتابُ اللهِ، وَيَتَوَلَّى عَلَيْهَا رِجَالٌ رِجَالاً، عَلَى غَيْرِ دِينِ اللهِ، فَلَوْ أَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ مِنْ مِزَاجِ الْحَقِّ لَمْ يَخْفَ عَلَى الْمُرْتَادِينَ وَلَوْ أَنَّ الْحقَّ خَلَصَ مِنْ لَبْسِ البَاطِلِ انْقَطَعَتْ عَنْهُ أَلْسُنُ الْمُعَانِدِينَ؛ وَلكِن يُؤْخَذُ مِنْ هذَا ضِغْثٌ وَمِنْ هذَا ضِغْثٌ، فَيُمْزَجَانِ! فَهُنَالِكَ يَسْتَوْلي الشَّيْطَانُ عَلَى أَوْلِيَائِهِ، وَيَنْجُو الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَ اللهِ الْحُسْنَى- خطبه 50 

 

مراسم گرامیداشت بیست و سومین سالگرد رحلت امام خمینی (ره)

مراسم گرامیداشت بیست و سومین سالگرد رحلت امام خمینی (ره)تاریخ:  ۱۳۹۱/۰۳/۱۴
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در اجتماع عظيم دلدادگان وشيفتگان امام خميني (ره) در حرم مطهر بنيان گذار جمهوري اسلامي، امام راحل را پدر ملت و مظهر مهرباني، اقتدار و صلابت خواندند و با اشاره به تلاش هوشيارانه امام در احياي روح عزت ملي و استحکام ساختار دروني ملت افزودند  : ملت تاريخ ساز ايران با تکيه بر همين عوامل، الگويي موفق از ايران اسلامي و پيشرفت در خارج از حوزه نفوذ سلطه گران جهاني را به ملتها ارائه داده و زورگويان جهاني را به وحشت انداخته است که همين مسير درخشان  تارسيدن  به قله هاي پيشرفت ونااميد شدن قطعي دشمنان ادامه خواهد يافت و بدون ترديد آينده براي ملتهاي مسلمان و ملت ايران، بهتر از گذشته خواهد بود.خلاصه ای از بیانات:
  • امام بزرگوار ما در حق اين ملت پدري کرد زيرا از يک طرف مظهر مهرباني و رحمت پدرانه و از طرف ديگر مظهر اقتدار و صلابت بود...
  • يکي از خطوط اصلي در سيره و منش امام خميني(ره) دميدن روح عزت ملي در کشور و زنده کردن ملت است...
  • در منطق قرآن، عزت واقعي و کامل متعلق به خدا و هر کسي است که در جبهه خدايي قرار مي گيرد.
  • هنگامي که عزت واقعي شامل حال يک فرد يا جامعه شود، آن عزت همچون حصار مستحکمي، تلاش دشمن را براي نفوذ، محاصره و  نابودي آن جامعه، ناکام مي گذارد
  • کارهاي بزرگي که ... با طلوع امام شدني شد و همه سدهايي که غيرقابل نفوذ و ناشکستني بنظر مي رسيدند، با حضور امام شکستني شدند.
  • امام بزرگوار و مدبر ملت، با پيدا کردن انگيزه ها و همت ها، ملت مؤمن را به صحنه آورد و حضور مردم در صحنه براساس سنت مبارک الهي، زمينه ساز جلب رحمت بيدريغ پروردگار شد. 
  • برخي از عوامل بازدارنده پيشرفت در درون خودمان است و برخي را دشمنان تحميل مي کنند و اگر بخواهيم دوباره دچار وضع دوزخي قبل از انقلاب نشويم بايد با همه اين عوامل هوشيارانه مقابله کنيم.
  •  بزرگنمايي محافل سياسي دنيا درباره خطر ايران هسته اي، دروغ و فريبي بيش نيست زيرا ترس آنها از ايران"هسته اي" نيست بلکه ترس اصلي آنها از ايران "اسلامي" است. 
  • تحريم ها نمي تواند ملت ايران را از حرکت رو به جلو بازدارد بلکه تنها تاثير آن عميق تر شدن نفرت ملت از غرب خواهد بود
  • سخن از بيداري اسلامي در اين جنبش ها، سخني ريشه دار و مبتني بر استدلال است زيرا ملتها خواستار عدالت و آزادي و مردم سالاري بر اساس اصول و مبناي خود هستند که آن مبنا با توجه به ايمان ملتهاي منطقه، اسلام است و بر همين اساس ماهيت جنبش هاي منطقه، بيداري اسلامي است.
  • در همه 33 سال اخير هيچ حادثه سياسي، امنيتي و هيچ تهديد نظامي نتوانسته است روند پر شکوه مردمسالاري را مورد خدشه قرار دهد.
ادامه نوشته