تفسیرموضوعی نهج البلاغه بسیجیان خراسان شمالی- نشست چهارم
-
نشست چهارم
-
تفسیر موضوعی نهج البلاغه در خراسان شمالی
-
موضوع :کارکرد فرهنگی و اخلاقی علم از نگاه امام علی(ع)
-
موضوع آینده( نشست پنجم) ولایت در نهج البلاغه
پیام علوی(۳):امام علی (ع) می فرمایند: علم، بهترین هادی بشر است.أَلعلم، أشرَفُ هِدایَه (غررالحکم 1015) ابتدا مروری خلاصه بر نشست قبلی:
- علم چیست؟ علم به نور؛ به بینایی، به بیداری، به راهنما ، به عزت و بسیاری از تعابیر دیگر که هر کدام بار معنایی بسیار و نقش بسزایی در سعادتمندی انسان دارد تعبیر شده است
- جهل چیست؟ جهل بزرگترین دشمن آدمی است. باعث لغزش و هلاکت در دنیا و آخرت می شود جهل بیماری روحِ آدمی است جهل = ظلمت و تاریکی است و منشاء افراط و تفریط...
- عالم کیست؟ عالم کسی است که رفتار او بر درستی گفتارهای او شهادت می دهد.
- جاهل کیست؟ جاهل کسی است که نفس او به هنگام اطاعت از خدا، نافرمانی کند.جاهل به جای راهنمایی علم از هوا و هوس فرمان می گیرد...
- صفات عالم: •عالم فقط چیزی را که می داند یاد می دهد.• عالم دنبال چیزهایی می رود که نمی داند.• عالم با علمش به جنگ نادانی می رود.• عالم اول به خودش آموزش می دهد
عالم ، جرأت ” نه گفتن“ را دارد...
- سرفصل های:کارکرد فرهنگی و اخلاقی علم
-
علم و احیای نفس
-
علم و اصلاح رفتار
-
علم و حق گرایی
-
علم وعمل ِهدایتگر
-
علم و راهنما یی انسان
-
علم و یاری ا ندیشه
- نتیجه گیری های اخلاقی نشست چهارم:
الف) الزامات و پیش نیازهای کسب علم
ب) وظایف و تکالیف سالک علم
ج ) آداب تعلیم و نشر علم
د ) کارکردهای فرهنگی و اخلاقی علم در عرصه های زندگی
موضوع آینده( نشست پنجم) ولایت در نهج البلاغه
(با توجه به سفر مقام معظم رهبری به استان خراسان شمالی و پشت سرگذاشتن هفته ولایت)
پاورپوینت مباحث در قالب سی دی، ان شاءالله در نشست های آتی(که در اولین دوشنبه های ماه بعداز نماز مغرب و عشاء در مسجد انقلاب شهرستان بجنورد برگزار می شود ) توسط میزبان نشست تحویل حاضرین محترم خواهد شد.
+ نوشته شده در یکشنبه چهاردهم آبان ۱۳۹۱ ساعت توسط حسین حیدرپور
|
قطب نمای حرکت در سال 1392: